Stowarzyszenie Przyjaciół Chorych na Celiakię „Przekreślony Kłos"
KRS: 0000345184
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Adres do korespondencji
85-950 Bydgoszcz 1
skrytka pocztowa nr 76

Śledź nas

Korzystanie z lokali gastronomicznych

Korzystanie z lokali gastronomicznych

 

Zgodnie z obowiązującymi obecnie na terenie całe Unii Europejskiej przepisami każdy lokal gastronomiczny ma obowiązek podawania pełnej informacji na temat składników użytych do przygotowania potraw i wypieków wraz z uwzględnieniem składników alergennych, do których zalicza się także zboża zawierające gluten*). Wprawdzie w wielu lokalach w Polsce można już spotkać w menu informacje o alergenach jednak nadal równie wiele lokali nie stosuje się do istniejących przepisów i nie udostępnia swoim klientom pełnych informacji o stosowanych składnikach, w tym nie podaje informacji o składnikach alergennych. Lokal gastronomiczny nie ma natomiast obowiązku badania pod kątem zwartości glutenu serwowanych w nim, oznaczonych jako bezglutenowych potraw i wypieków. Nie oznacza to jednak, że serwowanie w lokalach gastronomicznych oznaczonych jako bezglutenowe potraw i wypieków nie podlega kontroli. Bezglutenowe menu serwowane w lokalach gastronomicznych zostało objęte urzędowym monitoringiem żywności prowadzonym przez inspekcje sanitarną. Poza tym osoba, która podejrzewa nieuczciwość w serwowanych jako bezglutenowe potraw i wypiekach może to zgłosić do lokalnych organów inspekcji sanitarnej.

LOKALE Z BEZGLUTENOWYM MENU
Serwowanie typowo bezglutenowych potraw w restauracjach, barach, czy też kawiarniach, nadal należy do rzadkości, jednak liczba lokali gastronomicznych posiadających w stałej ofercie bezglutenowe dania rośnie. Niestety, nagminnie zdarza się, że wiedza personelu z zakresu diety bezglutenowej jest niewielka i w rzeczywistości danie opisane jako bezglutenowe zawiera w swoim składzie gluten lub jeśli powstało na bazie bezglutenowych składników, to w czasie przyrządzania miało styczność z glutenem. Powoduje to, że nawet do dań opisanych jako bezglutenowe należy podchodzić z ograniczonym zaufaniem. Mimo wszystko jest to jednak zdecydowanie bezpieczniejszy sposób spożywania posiłków poza domem i taki lokal powinien być dla chorego lokalem tzw. pierwszego wyboru.

LOKALE BEZ BEZGLUTENOWEGO MENU
Kiedy nie ma lokalu z bezglutenowymi daniami można spróbować zamówić potrawę w restauracji, która nie serwuje bezglutenowych potraw. Nie zawsze jest proste, gdyż – jak już wyżej wspomniano – wiedza personelu gastronomicznego w zakresie diety bezglutenowej jest niewystarczająca i większość utożsamia dietą bezglutenową wyłącznie z eliminacją tylko mąki, pieczywa oraz makaronu i nie ma orientacji, że gluten może wystąpić w innych składnikach serwowanych potraw. Przy zamawianiu dania należy zatem dokładnie wytłumaczyć personelowi założenia diety i poinformować o wszystkich produktach niedozwolonych. Osoby korzystające z oferty lokali gastronomicznych muszą zwracać uwagę nie tylko na skład potrawy, ale również na sposób jej przygotowania, gdyż np. w tej samej fryturze mogą być przygotowywane ziemniaczane frytki oraz kotlet w glutenowej panierce. Część lokali – w trosce o zdrowie klienta – odmawia przygotowania bezglutenowej potrawy dla osoby chorej na celiakię.

Bezpiecznym rozwiązaniem byłoby każdorazowe sprawdzenie zamówionej potrawy za pomocą tzw. domowego testu oceniającego zawartość glutenu, jednak wysoka cena testów sprawia, że na ten moment jest to nieopłacalne.

JEŻELI CZĘSTO KORZYSTASZ Z LOKALI GASTRONOMICZNYCH NIE ZAPOMNIJ O BADANIACH KONTROLNYCH
Osoby chore na celiakię spożywające posiłki poza domem powinny pamiętać, iż korzystanie z lokali gastronomicznych powoduje zwiększone ryzyko wystąpienia błędów w diecie, stąd chorzy na celiakię często spożywający posiłki poza domem w szczególności powinni pamiętać o okresowym monitorowaniu poziomu przeciwciał.

PUŁAPKI ZWIĄZANE Z KORZYSTANIEM Z LOKALI GASTRONOMICZNYCH
Najczęstsze pułapki związane z korzystaniem z lokali gastronomicznych:
  • stosowanie w lokalach gotowych mieszanek przypraw i koncentratów, z których większość z zawiera gluten,
  • smażenie w lokalu wszystkich potraw w tej samej fryturze, czyli np. smażenie bezglutenowych frytek w tej samej fryturze, co kotlety w glutenowej panierce,
  • serwowanie w lodziarni bezglutenowych wafli, co zwykle sugeruje choremu, że również serwowane lody są bezglutenowe, gdy tymczasem serwowane lody zawierają gluten,
  • w lokalach serwujących sushi należy zwracać uwagę na sos sojowy (zwykły sos sojowy zawiera gluten), surimi oraz na dodatki smażone w tempurze,
  • serwowane w lokalu mięso z grilla mogło zostać przygotowane w marynacie zawierające gluten,
  • wypiekanie bezglutenowych ciast w cukierniach, w tych samych pomieszczeniach i na tych samych urządzeniach, w których wypieka się ciasta zawierające gluten.

*) Dla przykładu w Austrii oznaczanie składników alergennych w serwowanych potrawach jest powszechnie stosowane i ujednolicone, a obecność glutenu w potrawie jest oznaczona w menu literą „A”.